روانشناسی
نوشته شده توسط : فهیمه

اسکیزوفرنی
لطفا ً برای مشاهده متن کامل مقاله اینجا را کلیک کنید .
اسکیزوفرنی چیست ?
اسکیزوفرنیا یک اختلال تکاملی مهم و ماندگار است که چگونگی فکر و رفتار فرد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد .
افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ممکن است دچار توهم , توهم , گفتار آشفته و رفتار و نقص ادراکی باشند . آن‌ها ممکن است صداهایی را بشنوند یا چیزهایی را که در آنجا نیستند ببینند . آن‌ها ممکن است باور کنند که افراد دیگر در حال خواندن ذهن خود , کنترل افکار و یا توطئه برای آسیب رساندن به آن‌ها هستند . این رفتارها می‌تواند ترسناک باشد و به افراد مبتلا به بیماری تبدیل شود و آن‌ها را عقب یا عقب تر کند . همچنین می‌تواند ترسناک باشد و برای مردم اطراف آن‌ها ناراحت‌کننده باشد .
افراد مبتلا به اسکیزوفرنی گاهی اوقات در مورد ایده‌های عجیب و غیر معمول صحبت می‌کنند که انجام آن مشکل است . آن‌ها ممکن است ساعت‌ها بدون حرکت یا صحبت بنشینند . گاهی اوقات افراد مبتلا به اسکیزوفرنی تا زمانی که در مورد چیزی که می‌اندیشند بسیار خوب به نظر می‌رسند .
اسکیزوفرنی اختلال هویت تجزیه‌ای ( که قبلا ً اختلال شخصیت چندگانه نامیده می‌شود ) نیست . در حالی که برخی از نشانه‌ها ممکن است شبیه به سطح باشند , افراد دارای اختلال هویت تجزیه‌ای دارای دو یا چند هویت مجزا هستند که وجود دارند و به طور متناوب کنترل آن‌ها را به دست می‌گیرند .
افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا ممکن است در طول زندگی خود با علائم مقابله کنند , اما درمان به بسیاری از آن‌ها کمک می‌کند تا به اندازه کافی بهبود یابند و اهداف زندگی خود را دنبال کنند . محققان از ابزارهای تحقیق جدید برای درک علل اسکیزوفرنیا و توسعه درمان‌های موثرتر استفاده می‌کنند .
علائم شیزوفرنی چه هستند ?
شناخت علایم و نشانه‌های اسکیزوفرنیا اهمیت دارد و به دنبال کمک است . علایم معمولا ً بین سن و جنس دیده می‌شود . در موارد نادر , کودکان می‌توانند اسکیزوفرنی هم داشته باشند . علائم شیزوفرنی در سه دسته قرار می‌گیرند : مثبت , منفی و شناختی .
علایم مثبت
علایم مثبت به عنوان مثبت شناخته می‌شوند , زیرا نشانه‌ها , رفتارهای اضافی هستند که عموما ً در افراد سالم دیده نمی‌شوند . برای برخی افراد این نشانه‌ها می‌آیند و می‌روند . برای دیگران , نشانه‌ها در طول زمان ثابت می‌شوند . این علایم می‌تواند شدید باشد اما در مواقع دیگر قابل‌ملاحظه نمی‌باشد . علائم مثبت شامل :
توهمات : وقتی کسی می‌بیند , می‌شنود , بوها , مزه , و یا چیزهایی را احساس می‌کند که واقعی نیستند . صدای شنوایی برای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی متداول است . افرادی که صدایشان را می‌شنوند ممکن است مدت‌ها قبل از اینکه خانواده یا دوستان متوجه مشکلی شوند , آن‌ها را بشنوند .
توهمات : زمانی که فرد چیزهایی را باور می‌کند که درست نیستند . برای مثال , فرد ممکن است باور کند که مردم رادیو و تلویزیون مستقیما ً با او صحبت می‌کنند . بعضی اوقات افرادی که دچار توهم شده‌اند ممکن است باور کنند که آن‌ها در خطر هستند و یا اینکه دیگران سعی دارند به آن‌ها آسیب برسانند .
اختلالات فکری : زمانی که فرد راه‌هایی برای فکر کردن دارد که عجیب و غیرمنطقی است . افراد با اختلالات فکری ممکن است در سازماندهی افکار خود دچار مشکل شوند . گاهی اوقات یک فرد در وسط یک اندیشه توقف می‌کند یا کلماتی را بیان می‌کند که هیچ معنایی ندارند .
اختلالات حرکتی : زمانی که فرد حرکات غیرعادی بدن را به نمایش می‌گذارد . یک فرد ممکن است حرکات خاصی را بارها و بارها تکرار کند . از طرف دیگر , فرد ممکن است توقف یا صحبت کردن برای مدتی را متوقف کند که شرایط نادری است که به آن گفته می‌شود .
علایم منفی
علایم منفی به عقب‌نشینی اجتماعی , دشواری نشان دادن احساسات و یا مشکل در کارکرد عادی اشاره دارند . افرادی که علایم منفی دارند ممکن است به کاره‌ای روزمره کمک کنند . علائم منفی شامل :
با صدای خفه‌ای گفت
هیچ حالت چهره مانند لبخند یا اخم نشان نمی‌دهد
داشتن احساس خوشبختی
صحبت کردن با دیگران , حتی وقتی مهم است

منبع سایت





:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 بهمن 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: