روانشناسی
نوشته شده توسط : فهیمه

اختلال وسواسی جبری : وقتی افکار ناخواسته و یا اعمال غیرقابل مقاومت تمام شود
اختلال وسواسی جبری تصویر
بارگیری pdf
بارگیری مجدد
نظم آزاد
مقدمه
آیا دائما ً افکار غیرقابل‌کنترل را دارید ? آیا شما احساس می‌کنید که میل دارید رفتارها و آیین‌های یکسانی را بارها و بارها تکرار کنید ? آیا این افکار و رفتارها برای شما دشوار است که کارهایی را انجام دهید که از آن لذت می‌برید ?
اگر اینطور است , ممکن است اختلال وسواسی جبری داشته باشید ( ocd ) . خبر خوب این است که با درمان می‌توانید بر ترس و رفتارهایی غلبه کنید که ممکن است زندگی شما را در دست بگیرد .
ocd چیست ?
من نمی‌توانستم هیچ کاری را بدون تشریفات انجام دهم . آن‌ها به هر جنبه از زندگی من حمله کردند . شمارش بس است . سه بار موهایم را شستم , چون سه عدد شانس خوبی برای من بود . مدت زیادی طول کشید تا خوانده شود چون من باید خطوط را در یک پاراگراف شمارش کنم . زمانی که زنگ خطر را در شب تنظیم کردم , مجبور شدم آن را به زمانی تعیین کنم که به عدد " بد " نرسد . "
" پوشیدن لباس صبح سخت بود چون من مجبور بودم از روتین خود پیروی کنم و یا خیلی نگران می‌شدم و دوباره لباس پوشیدم . " من همیشه نگران بودم که اگر از برنامه روتین خود پیروی نکنم , والدینم خواهند مرد . این افکار باعث اضطراب بیشتر و مراسم بیشتری شد . به خاطر اوقاتی که در مراسم سپری می‌کردم , نمی‌توانستم کاره‌ای زیادی برای من انجام دهم . تا وقتی که درمان شدم نتوانستم جلوی آن‌ها را بگیرم . "
ocd چیست ?
وسواس یک اختلال شایع و مزمن ( طولانی‌مدت ) است که در آن فرد , افکار و رفتارهای غیرقابل‌کنترل ( وسواس ) دارد .
در حالی که همه گاهی اوقات نیاز به بررسی دو چیز را احساس می‌کنند , افراد مبتلا به ocd , افکار غیرقابل‌کنترل دارند که باعث اضطراب آن‌ها می‌شود و آن‌ها را به بررسی مرتب و یا انجام فعالیت‌ها و مراسم برای حداقل یک ساعت در روز ترغیب می‌کند . اجرای روتین و یا مراسم ممکن است باعث تسکین موقت اما موقتی از اضطراب شود . با این حال , این افکار و تشریفات به سمت کار , مدرسه و روابط شخصی منجر می‌شود .
علایم و نشانه‌های ocd چه هستند ?
افراد مبتلا به ocd ممکن است وسواس , اجبار , یا هر دو داشته باشند . برخی افراد مبتلا به ocd نیز اختلال tic دارند . ویژگی‌های حرکتی ناگهانی , کوتاه و تکراری هستند , مانند پلک زدن چشم , شکلک در صورت , شانه بالا انداختن شانه‌ها و یا تکان دادن شانه‌ها . ویژگی‌های صوت معمول شامل پاک‌سازی مکرر گلو , بو کشیدن و یا صدای خرخر کردن است .
وسواس ممکن است شامل موارد زیر باشد :
ترس از میکروب یا آلودگی
ترس از گم شدن و یا از دست دادن چیزی
نگران آسیب رساندن به خود یا دیگران
افکار حرام و حرام شامل سکس , مذهب یا دیگران
داشتن اشیا متقارن یا عالی
فشار ممکن است شامل :
تمیز کردن و یا شستن یک قسمت بدن
نگهداری یا احتکار اشیا غیر ضروری
مرتب کردن اشیا به شیوه‌ای خاص و دقیق
مرتب کردن چیزهایی مثل اینکه مطمئن شوید در بسته‌است یا اجاق خاموش است
مرتب شمردن اشیا
دائما ً به دنبال اطمینان خاطر بود
چه چیزی باعث ocd می‌شود ?
ocd ممکن است دارای یک مولفه ژنتیکی باشد . گاهی اوقات در خانواده‌ها اجرا می‌شود , اما هیچ‌کس نمی‌داند که چرا بعضی از اعضای خانواده آن را دارند در حالی که دیگران آن را ندارند . ocd معمولا ً در سنین نوجوانی یا جوانی شروع می‌شود و در سنین پایین‌تر از پسران ظاهر می‌شود . محققان دریافته اند که بسیاری از بخش‌های مغز و نیز فرآیندهای زیستی , نقشی کلیدی در افکار وسواسی و رفتار وسواسی و همچنین ترس و اضطراب مرتبط با آن دارند . محققان همچنین می‌دانند که افرادی که دچار ترومای جسمی یا جنسی بوده‌اند , در معرض خطر ابتلا به ocd قرار دارند .

منبع سایت





:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 بهمن 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: