روانشناسی
نوشته شده توسط : فهیمه

نظریه داربست چیست ?
منطقه تقریبی منطقه تقریبی با ایجاد داربست مترادف شده‌است . با این حال , مهم است که به یاد داشته باشید که ویگوتسکی هرگز از این اصطلاح در نوشته‌های خود استفاده نکرده است .
داربست متشکل از فعالیت‌هایی است که توسط مربی , یا همتایان دارای صلاحیت , برای پشتیبانی از دانش آموزان به عنوان او انجام می‌شود .
هنگامی که داربست از یک ساختمان در طول ساخت‌وساز حذف می‌شود , حمایت حذف می‌شود . سپس دانش‌آموز می‌تواند دوباره کار را روی خودش انجام دهد .
, van nostrand reinhold , new york , 1992 . ایجاد داربست به عنوان یک فرآیند " که کودک یا تازه‌کار را قادر می‌سازد تا یک کار را حل کند یا به هدفی دست یابد که فراتر از تلاش‌های بدون کمک او باشد . "
همان طور که اشاره می‌کنند , داربست به " کنترل آن عناصر کاری که در ابتدا فراتر از توانایی یادگیرنده است , نیاز دارد , بنابراین به او اجازه می‌دهد تا روی آن تمرکز کند و تنها آن عناصری را تکمیل کند که در محدوده شایستگی او قرار دارند " ( p . .
شایان‌ذکر است که واژه‌های یادگیری مشارکتی , داربست و یادگیری هدایت‌شده همگی معنای یکسانی در ادبیات دارند .
مطالعه زیر از مفهوم داربست و منطقه تقریبی رشد حمایت می‌کند .
وود و میدلتون
روش : کودکان ۷ ساله مجبور به استفاده از مجموعه‌ای از بلوک‌ها و میخ‌ها برای ساخت مدل سه‌بعدی نشان‌داده‌شده در یک تصویر هستند . ساختن مدل برای یک کودک هفت‌ساله بسیار دشوار بود .
وود و میدلتون مشاهده کردند که مادران چگونه با فرزندان خود تعامل داشتند تا مدل سه‌بعدی بسازند . نوع پشتیبانی شامل :
* تشویق عمومی : حالا باید بروید . "
دستورالعمل‌های ویژه شامل چهار بلوک بزرگ می‌شوند . "
* نمایش مستقیم , که نشان می‌دهد کودک چگونه یک بلوک را روی دیگری قرار دهد .
نتایج تحقیق نشان داد که هیچ استراتژی واحدی برای کمک به کودک در پیشرفت وجود ندارد . مادرانی که کمک آن‌ها بیش‌ترین تاثیر را داشتند آن‌هایی بودند که استراتژی خود را با توجه به نحوه انجام این کودک تغییر دادند .
وقتی بچه خوب کار می‌کرد , با کمک آن‌ها کم‌تر می‌شد . وقتی کودک شروع به مبارزه کرد , آن‌ها دستورها ویژه‌ای دادند تا کودک شروع به پیشرفت کند .
مطالعه منطقه تقریبی منطقه تقریبی را نشان می‌دهد . داربست با توجه به نیازهای یادگیرنده , بیش‌ترین تاثیر را دارد. این امر آن‌ها را در موقعیتی قرار می‌دهد که در فعالیتی که پیش از این نمی‌توانستند به تنهایی انجام دهند , به موفقیت دست یابند .
فرایندهای مشخصی برای ایجاد داربست موثر وجود دارد :
کسب و حفظ منافع یادگیرنده در تکلیف .
انجام کار ساده است.
با تاکید بر جنبه‌های خاصی که به راه‌حل کمک خواهند کرد .
سطح ناامیدی کودک را کنترل کنید .
نشان دادن تکلیف .
داربست در مقابل یادگیری کشف
فروند قصد دارد در صورت یادگیری موثرتر کودکان از طریق مفهوم " پیاژه " یا یادگیری هدایت‌شده از طریق منطقه تقریبی رشد , تحقیق کند .
او از گروهی از کودکان سن سه و پنج سال خواست تا به یک عروسک خیمه‌شب‌بازی کمک کنند تا تصمیم بگیرد کدام مبل‌ها باید در اتاق‌های مختلف یک خانه عروسکی قرار گیرند . اولین فروند آنچه را که هر کودک در مورد جای مبلمان ( به عنوان معیار پایه ) درک می‌کرد ارزیابی کرد .
سپس , هر کودک روی یک کار مشابه کار می‌کرد , چه تنها ( آموزش مبتنی بر اکتشاف ) یا با مادر خود ( re : داربست / یادگیری هدایت‌شده ) . برای ارزیابی اینکه هر کودک یاد گرفته بود که هر کدام یک کار پیچیده و پیچیده ‌تری داشتند .
نتایج تحقیق نشان داد که کودکان به کمک مادرشان در دسته‌بندی مبلمان بهتر از کودکانی که به طور مستقل کار می‌کردند , انجام دادند .

منبع سایت روانشناسی ساده





:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: