روانشناسی
نوشته شده توسط : فهیمه

استرس ، بیماری و سیستم ایمنی:
سیستم ایمنی مجموعه‌ای از میلیاردها سلول است که در جریان خون حرکت می‌کنند . آن‌ها به داخل و خارج از بافت‌ها و اندام‌ها حرکت می‌کنند و از بدن در برابر گروهه‌ای خارجی ( آنتی‌ژن ) ، مانند باکتری‌ها ، ویروس‌ها و سلول‌های سرطانی محافظت می‌کنند .
دو نوع of وجود دارد :
سلول‌های B - آنتی‌بادی تولید می‌کنند که در مایع اطراف سلول‌های بدن آزاد می‌شوند تا ویروس‌ها و باکتری‌ها را نابود کنند .
سلول‌های T ( تصویر رو ببینید ) - اگر مهاجم وارد یک سلول شود ، این سلول ( T ) روی سلول آلوده قفل می‌شود ، تکثیر می‌کند و آن را نابود می‌کند .
سیستم ایمنی
انواع اصلی سلول‌های ایمنی ، سلول‌های خونی سفید هستند . دو نوع سلول خونی سفید وجود دارد : lymphocytes و phagocytes .
وقتی استرس داریم ، توانایی سیستم ایمنی برای مبارزه با آنتی‌ژن کاهش می‌یابد . به همین دلیل است که ما نسبت به عفونت بیشتر آسیب‌پذیر هستیم .
هورمون استرس می‌تواند اثربخشی سیستم ایمنی را مهار کند ( به عنوان مثال تعداد of را کاهش می‌دهد ) .
استرس نیز می‌تواند اثر غیر مستقیم بر سیستم ایمنی داشته باشد چون فرد ممکن است از استراتژی‌های مقابله رفتاری ناسالم برای کاهش استرس خود مانند نوشیدن و سیگار کشیدن استفاده کند .
استرس مربوط به : سردرد ، بیماری‌های عفونی ( به عنوان مثال ، آنفولانزا ) ؛ بیماری‌های قلبی عروقی ، دیابت ، آسم و زخم معده .
استرس و بیماری
استرس زخم معده
واکنش‌های استرس تاثیری بر سیستم گوارشی دارند . در طول هضم استرس جلوگیری می‌شود . بعد از افزایش فعالیت آنزیم‌های گوارشی . این ممکن است بر سلامت سیستم گوارشی تاثیر بگذارد و باعث زخم شود . Adrenaline که در طی یک واکنش استرس آزاد می‌شوند نیز ممکن است باعث زخم شود .
واکنش‌های استرس باعث افزایش فشار بر سیستم گردش خون به دلیل افزایش ضربان قلب و غیره می‌شود . استرس همچنین می‌تواند سیستم ایمنی را با افزایش فشار خون تحت‌تاثیر قرار دهد .
Hypertension ( که به طور مداوم فشار خون را بیش از چند هفته افزایش می‌دهد) یک عامل خطر بزرگ در بیماری‌های قلبی عروقی است ( CHD ) با این حال ممکن است CHD با خوردن بیش از حد نمک ، نوشیدن بیش از حد الکل و یا الکل ایجاد شود .
استرس همچنین افزایش سطح کلسترول خون را از طریق عمل آدرنالین و آدرنالین در عرضه اسیده‌ای چرب آزاد ، افزایش می‌دهد . این منجر به تولید a از ذرات کلسترول می‌شود که منجر به لخته‌های خونی در خون و دیواره شریان و انسداد شریان‌های ها می‌شود .
در عوض ، ضربان قلب به افزایش سریع کلسترول روی دیواره‌ای سرخرگ مربوط می‌شود . فشار خون بالا منجر به ضایعات کوچکی در دیواره شریان می‌شود و کلسترول تمایل به گیر افتادن در این ضایعات دارد ( هولمز ، ۱۹۹۴ ) .
استرس نیز می‌تواند اثر غیر مستقیم بر روی بیماری داشته باشد چون با تمام عادات بد ( استراتژی‌های مقابله ) مرتبط است ، به عنوان مثال سیگار کشیدن، نوشیدن الکل به بیش از حد، رژیم غذایی ضعیف به دلیل فقدان زمان ، فقدان تمرین برای همین دلیل ، فقدان خواب و غیره .
تمام اینها به احتمال زیاد تاثیر منفی بر سلامتی فرد دارند ، بنابراین می‌تواند باعث شود برخی از اثرات ناخوشایند ناشی از استرس به خودی خود را ایجاد کنند .
استرس و عملکرد ایمنی:
گراف سیستم ایمنی
سرکوب کوتاه‌مدت سیستم ایمنی خطرناک نیست . با این حال ، سرکوب شدید بدن را در برابر عفونت و بیماری آسیب‌پذیر می‌کند .
یک مثال رایج در این مورد سندرم نقص ایمنی اکتسابی است . در اینجا سیستم ایمنی از وجود آسیب‌پذیری در برابر بیماری سرکوب می‌شود . استرس فقط منجر به بیماری و عفونت‌های مکرر می‌شود .
واکنش‌های استرس باعث افزایش فشار بر سیستم گردش خون به دلیل افزایش ضربان قلب و غیره می‌شود . این ممکن است خطر ایجاد اختلالات قلب و گردش به عنوان مثال بیماری قلبی عروقی ( CHD ) را افزایش دهد . افراد با تیپ شخصیتی A ریسک بیشتری برای توسعه CHD دارند .
واکنش‌های استرس تاثیری بر سیستم گوارشی دارند . در طول هضم استرس جلوگیری می‌شود . بعد از افزایش فعالیت آنزیم‌های گوارشی . این ممکن است بر سلامت سیستم گوارشی تاثیر بگذارد و باعث زخم معده شود .
مطالعه میمون اجرایی توسط بردی ( ۱۹۵۸ ) به نظر می‌رسد که از این نظریه حمایت می‌کند .

منبع سایت روانشناسی ساده





:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: