روانشناسی
نوشته شده توسط : فهیمه

یک پروتئین مشابه در انسان وجود دارد که نشان می‌دهد مکانیسم مشابهی در مغز انسان وجود دارد , اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است . این امکان وجود دارد که همان نقش را در حافظه داشته باشد, اما تا زمانی که این مساله مورد بررسی قرار نگیرد , ما نمی‌دانیم . "
وی افزود : " احتمالا ً مولفه‌های تنظیمی دیگری نیز وجود دارند . " " حافظه بلند مدت یک فرآیند پیچیده است , بنابراین شک دارم این تنها عامل مهم باشد .
مغز بزرگ‌تر منجر به بهره هوشی بالا نمی‌شود .
منبع :
دانشگاه وین
خلاصه :
آیا اندازه مغز با توانایی شناختی انسان مرتبط است ? این سوال توجه دانشمندان را به بیش از یک قرن جلب کرده‌است . یک تیم بین‌المللی از محققان شواهدی دال بر نقش علی اندازه مغز برای عملکرد تست هوش فراهم نمی‌کند . در فراتحلیل داده‌های بیشتر از شرکت کنندگان , آن‌ها نشان می‌دهند که ارتباط بین حجم مغز در بدن و بهره هوشی کوچک است .
در همان اوان کودکی , کالبدشناس آلمانی و کالبدشناس دانشمند , کالبدشناس آلمانی , در مقاله‌ای در معاملات فلسفی , اظهار داشت : " بدون شک ارتباطی بین اندازه مطلق مغز و قدرت فکری و کارکرده‌ای ذهن وجود دارد . با ظهور روش‌های تصویربرداری مغز ( mri , mri , pet ) , ارزیابی‌های دقیق حجم مغز در بدن و بررسی ارتباط آن با بهره هوشی در حال حاضر امکان پذیر است .
در حال حاضر , گروهی از محققان , که توسط محققان دانشگاه وین انجام شده‌است , به همراه لارس ویلکس ( دانشگاه گوتینگن ) و استاد روانشناسی ( دانشگاه گوتینگن ) , یک فراتحلیل جامع را بین حجم مغز در بدن و بهره هوشی در مقالات علوم اعصاب و اعصاب منتشر کرده‌اند . با توجه به اطلاعات بدست‌آمده از نمونه‌های مورد مطالعه , یک ارتباط قوی ولی ضعیف بین اندازه مغز و بهره هوشی گزارش می‌شود . این انجمن مستقل از جنس و سن شرکت‌کننده بود .
" ارتباط مشاهده‌شده در حال حاضر به این معنی است که حجم مغز تنها نقش اندکی در توضیح عملکرد آزمون هوشی در انسان دارد . اگرچه یک ارتباط مشخص قابل‌مشاهده است اما به نظر می‌رسد حجم مغز تنها ارتباط کمی دارد . در عوض , به نظر می‌رسد ساختار و انسجام مغز به عنوان اساس بیولوژیکی iq اهمیت بیشتری دارد , در حالی که اندازه مغز به عنوان یکی از مکانیسم‌های جبرانی وظایف شناختی عمل می‌کند . "
brain structure vs . اندازه مغز
اهمیت ساختار مغز در مقایسه با حجم مغز در مقایسه با گونه‌های مختلف مشخص می‌شود . هنگام در نظر گرفتن اندازه مطلق مغز , وال سر زا با بزرگ‌ترین سیستم عصبی مرکزی وزن می‌کند . هنگام کنترل جرم بدن , ماده سفید در بالای لیست قرار دارد . نتایج مشابهی در مورد دیگر جنبه‌های آناتومی گونه وجود دارد : انسان هوشمند هرگز در بالای لیست ظاهر نمی‌شود , همانطور که انتظار می‌رفت . در عوض , به نظر می‌رسد تفاوت در ساختار مغز مسئول تفاوت‌های بین گونه‌ها در عملکرد شناختی باشد .
در انسان هوشمند , نشانه‌هایی وجود دارند که ارتباط زیادی بین بهره هوشی و حجم مغز ایجاد می‌کنند . برای مثال , تفاوت در اندازه مغز مردان و زنان در مقایسه با زنان به خوبی اثبات شده‌است . اما در تست هوش جهانی بین زنان و مردان تفاوتی وجود ندارد . مثال دیگر افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر ( حجم مغز بزرگ ) هستند که معمولا ً عملکرد آزمون هوشی پایین ‌تری نسبت به میانگین جمعیت نشان می‌دهند . در نتیجه , به نظر می‌رسد که جنبه‌های ساختاری برای عملکرد شناختی در انسان‌ها مهم‌تر هستند .

منبع سایت علم روز





:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 5 بهمن 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: