روانشناسی
نوشته شده توسط : فهیمه

شرطی‌سازی کلاسیک:
conditioning کلاسیک ( که به عنوان conditioning Pavlovian شناخته می‌شود ) از طریق ارتباط یاد می‌گیرد و توسط پاول اوف ، یک physiologist روسی کشف شد . به عبارت ساده دو محرک به هم متصل می‌شوند تا واکنش یاد شده جدیدی را در یک فرد یا حیوان ایجاد کنند .
جان واتسون پیشنهاد کرد که فرآیند آماده‌سازی کلاسیک ( براساس مشاهدات پاول اوف ) قادر به توضیح تمام جنبه‌های روان‌شناسی انسان بود .
همه چیز از سخنرانی گرفته تا واکنش‌های عاطفی ، تنها الگوهای محرک و واکنش بود . وات سن وجود ذهن یا آگاهی را به طور کامل انکار کرد . واتسون معتقد بود که تمامی تفاوت‌های فردی در رفتار ناشی از تجربیات مختلف یادگیری بودند . او می‌گوید :
" ده دوازده نوزاد سالم ، خوب شکل‌گرفته ، و دنیای مخصوص خودم را به من بدهید تا هر نوع متخصص را که ممکن است انتخاب کنم انتخاب کنم - دکتر ، وکیل ، هنرمند ، تاجر ، و ، بله ، حتی گدا - مرد و دزد ، بدون در نظر گرفتن استعدادها ، تمایلات ، توانایی‌ها ، توانایی‌ها ، مشاغل و نژاد نیاکانش " ( واتسون ، ۱۹۲۴ ، ص . ۱۰۴ ) .
نمونه Conditioning کلاسیک
سه مرحله از شرایط کلاسیک وجود دارد . در هر مرحله ، محرک‌ها و پاسخ‌ها به صورت علمی ویژه‌ای ارایه می‌شوند :
مرحله ۱ : قبل از Conditioning :
در این مرحله ، محرک‌های غیر شرطی ( UCS ) واکنش غیر شرطی ( UCR ) را در یک ارگانیسم ایجاد می‌کنند .
به عبارت دیگر ، این بدان معنی است که یک محرک در محیط یک رفتار / واکنش ایجاد کرده‌است که غیر شرطی است ( به عنوان مثال ، غیر شرطی ) و بنابراین واکنشی طبیعی است که به آن آموزش داده نشده است . در این رابطه ، هنوز هیچ رفتار جدیدی نیاموخته است .
برای مثال ، یک ویروس معده ( UCS ) واکنش حالت تهوع ( UCR ) را تولید می‌کند . به عنوان مثال، یک عطر ( UCS ) می‌تواند پاسخی از شادی یا اشتیاق ( UCR ) ایجاد کند .
این مرحله همچنین شامل یک محرک دیگر است که هیچ تاثیری بر فرد ندارد و محرک خنثی ( NS ) نامیده می‌شود . The می‌تواند فردی ، شی ، مکان و غیره باشد .
محرک خنثی در شرطی‌سازی کلاسیک واکنشی را ایجاد نمی‌کند تا زمانی که با محرک‌های غیر شرطی جفت شود .
مرحله ۲ : در طی سیستم Conditioning :
در طول این مرحله یک محرک که هیچ پاسخی تولید نمی‌کند ( یعنی خنثی ) با محرک‌های غیر شرطی مرتبط است که در آن زمان به عنوان محرک شرطی‌شده ( CS ) شناخته می‌شود .
برای مثال ، یک ویروس معده ( UCS ) ممکن است با خوردن یک غذای خاص مانند شکلات ( CS ) مرتبط باشد . همچنین ، عطر ( UCS ) ممکن است با یک فرد خاص ( CS ) مرتبط باشد .
برای تهویه مطبوع ، محرک شرطی‌شده باید قبل از محرک‌های غیر شرطی و نه بعد از آن و یا در طول مدت مشابه رخ دهد . بنابراین محرک‌های شرطی‌شده به عنوان نوعی نشانه یا نشانه محرک‌های غیر شرطی عمل می‌کنند .
اغلب در طول این مرحله ، the باید با CS در تعدادی از موارد ، یا آزمایش ، برای یادگیری در ارتباط باشند . با این حال ، هنگامی که برای یک اتحادیه لازم نیست که در طول زمان تقویت شود ( مانند بیمار شدن پس از مسمومیت غذایی و یا نوشیدن بیش از حد الکل ) ، یادگیری یک مسیر می‌تواند در موارد خاص رخ دهد ( مانند بیمار شدن پس از مسمومیت غذایی یا نوشیدن بیش از حد الکل ) .
مرحله ۳ : بعد از Conditioning :
اکنون محرک شرطی‌شده ( CS ) با محرک غیر شرطی ( UCS ) برای ایجاد پاسخ شرطی‌شده ( CR ) همراه بوده‌است .
به عنوان مثال ، یک فرد ( CS ) که با عطر خوب ( UCS ) مرتبط بوده ، در حال حاضر جذاب ( CR ) است . همچنین شکلات ( CS ) که قبل از بیمار شدن با ویروس ( UCS خورده شده‌بود ، اکنون پاسخ حالت تهوع ( CR ) را تولید می‌کند .
آزمایش آلبرت کوچک ( Phobias )
Conditioning کوچک آلبرت کلاسیک
ایوان پاول اوف نشان داد که شرایط کلاسیک برای حیوانات کاربرد دارد . آیا این مورد برای انسان‌ها هم صدق می‌کند ؟ واتسون و Rayner ( ۱۹۲۰ ) در یک آزمایش مشهور ( گرچه از نظر اخلاقی مشکوک بودند ) نشان دادند که این آزمایش انجام شد .

منبع سایت روانشناسی ساده





:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: