روانشناسی
نوشته شده توسط : فهیمه

مطالعه شکارچی مدرن در تانزانیا نشان می‌دهد که برای افرادی که در گروه‌ها زندگی می‌کنند , تفاوت در الگوهای خواب معمولا ً با سن همراه است , اطمینان حاصل کنید که حداقل یک فرد در تمام اوقات بیدار است .
تحقیقات نشان می‌دهد که زمانی که یک شیر که در سایه کمین‌کرده است, ممکن است سعی کند شما را به هنگام خوردن یک شیر در حال خوردن غذا بخورد .
دیوید سام سون , نویسنده هم‌کار در دانشگاه دوک در زمان تحصیل , گفت : " این ایده که برای زندگی با پدربزرگ و مادربزرگش منفعت دارد , مدتی است که وجود داشته‌است , اما این مطالعه ایده هوشیاری در طول شب را گسترش می‌دهد . "
مردم ساکن شمال تانزانیا با شکار و جمع‌آوری غذای خود زندگی می‌کنند , به پیروی از ریتم‌های روز و شب درست همانطور که انسان‌ها برای صدها هزار سال پیش از اینکه مردم شروع به کاشت محصولات و دام‌ها کنند .
بیماران به صورت تصادفی در دو گروه تقسیم شدند . در طول روز , مردان و زنان به روش‌های جداگانه خود برای کاشت غده‌ها , توت , عسل و گوشت در اراضی جنگلی ساوانا در نزدیکی دریاچه گراس و مناطق اطراف تانزانیا می‌روند . سپس هر شب به همان جا که در کنار اجاق یا در کلبه‌های ساخته‌شده از علف و شاخه‌ها می‌خوابیدند , دوباره به هم می‌پیوندند .
" آن‌ها به اندازه من و شما مدرن هستند . نویسنده کتاب انسان‌شناسی در دانشگاه نوادا در لاس وگاس گفت : " اما آن‌ها بخش مهمی از داستان تکامل انسان را بازگو می‌کنند , زیرا آن‌ها زندگی می‌کنند که بیش‌ترین شباهت را به شکار و گذشته ما دارد . "
او گفت : " آن‌ها روی زمین می‌خوابند و هیچ نور مصنوعی یا جو کنترل‌شده ندارند - ویژگی‌هایی که محیط خفته اجدادی برای انسان‌های اولیه را مشخص می‌کنند . "
به عنوان بخشی از این مطالعه , دو مرد و زن سالم در سن ۱۲ سالگی برای پوشیدن یک دستگاه نگهبانی مانند بر روی مچ دست خود به مدت دو روز موافقت کردند .
محققان دریافتند که الگوهای خواب کاذب به ندرت با یکدیگر هماهنگ هستند . به طور متوسط , شرکت کنندگان اندکی پس از بیدار شدن از خواب , به رختخواب رفتند , اما برخی تمایل به بازنشسته شدن داشتند .
در این بین , آن‌ها چندین بار در طول شب از خواب بیدار شدند و به یک کودک گریان نزدیک شدند و یا قبل از اینکه دوباره خاموش شوند , خود را آزاد کنند .
در نتیجه لحظاتی که همه از سرما یخ می‌زدند نادر بودند . از بیش از ۲۴ ساعت مشاهده , محققان از اینکه تنها چند دقیقه زمانی که همه بزرگسالان به طور همزمان خواب بودند , شگفت‌زده شدند . به طور متوسط , در هر زمانی بیشتر از یک سوم گروه هشیار یا چرت می‌زدند .
سام سون , استادیار انسان‌شناسی در دانشگاه تورنتو , گفت : " و این فقط از بزرگسالان سالم است ; این بیماری شامل کودکان , یا افرادی که زخمی یا بیمار شده‌اند , نمی‌شود . "
سام سون گفت : با این حال , شرکت کنندگان از مشکلات خواب شکایت نداشتند .
محققان می‌گویند که این یافته‌ها ممکن است به توضیح این مساله کمک کنند که چرا مردم عادی در طول شب نگهبانان را پست نمی‌کنند . تغییرات طبیعی در الگوهای خواب , همراه با خواب سبک یا بی‌قرار در بزرگسالان مسن‌تر , کافی است تا اطمینان حاصل شود که حداقل یک فرد در همه زمان‌ها در حال نگهبانی است .
چارلی وایت , استاد انسان‌شناسی تکاملی در دوک , گفت : " اگر شما در یک مرحله سبک‌تر از خواب هستید , با هر نوع تهدید در محیط‌زیست هماهنگ می‌شوید . "
سامسون گفت که مطالعات قبلی الگوهای مشابهی در پرندگان , موش‌ها و حیوانات دیگر یافته‌اند اما این اولین بار است که این پدیده در انسان‌ها مورد آزمایش قرار گرفته‌است .
محققان دریافتند که برنامه‌های خواب ناهمسو محصول جانبی تغییر الگوهای خواب مشترک با سن است .
شرکت کنندگان بزرگ‌تر در دهه‌های قبل و بعد از آن به طور کلی زودتر از خواب بیدار شدند و زودتر از آن‌هایی که در دهه شصت و هفتم زندگی می‌کردند از خواب بیدار شدند .

منبع سایت علم روز





:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 بهمن 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: