روانشناسی
نوشته شده توسط : فهیمه

یک ژن مرتبط با فرسودگی شغلی در شیفت کاری خطر آلزایمر را افزایش می‌دهد .
منبع :
دانشگاه هلسینکی
خلاصه :
مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که تغییر در گیرنده ملاتونین یک ژن با خطر بیماری آلزایمر در سالمندان ارتباط دارد . همان تیم تحقیقاتی قبلا ً نشان داده بود که تغییر ژنتیکی مشابه باعث کاهش تحمل به کار در میان جمعیت سن کاری می‌شود .
یک مطالعه فنلاندی که در ژورنال خواب منتشر شده‌است نشان می‌دهد که تنوع در ژن گیرنده ملاتونین یک ژن مرتبط با خطر بیماری آلزایمر در سالمندان است . همان تیم تحقیقاتی قبلا ً نشان داده بود که تغییر ژنتیکی مشابه باعث کاهش تحمل به کار در میان جمعیت سن کاری می‌شود .
بیماری آلزایمر یک اختلال حافظه است که باعث وخیم‌تر شدن مغز می‌شود . یکی از عوامل خطرزا , اختلال خواب و ریتم شبانه‌روزی است . کمبود خواب و اختلال ریتم شبانه‌روزی در بین کارگران شیفت شایع است . تحمل به اثرات منفی شیفت کاری بین افراد متغیر است و تا حدی با عوامل ژنتیکی ذاتی مرتبط است .
مطالعه دانشگاه هلسینکی و موسسه ملی بهداشت و آسایش دانشگاه هلسینکی , فنلاند نشان داد که علاوه بر تشخیص آلزایمر , تنوع ژنی در بافت‌های مغز پس از مرگ در ارتباط است . علاوه بر این , هنگامی که بیان ژن pa در کشت سلولی کاهش یافت , ویژگی پروتئین آمیلوئید بتا در بیماری آلزایمر شروع به تجمع کرد .
مطالعه قبلی نشان داد که همان تغییرات ژنی که منجر به تغییر خستگی کاری می‌شوند با سطوح پایین بیان ژن در مغز ارتباط دارد . این بدان معنی است که یافته‌های قبلی با یافته‌های جدیدی که در گروهه‌ای اپیدمیولوژیک و فرهنگ‌های سلولی ایجاد شده‌اند , سازگار است .
یک استعداد ژنتیکی همراه با سبک زندگی که ریتم شبانه‌روزی را مختل می‌کند می‌تواند خطر بیماری آلزایمر را افزایش دهد .
ریتم شبانه‌روزی آزادی ملاتونین را تنظیم می‌کند که به نوبه خود ریتم شبانه‌روزی را از طریق گیرنده‌های خود پشتیبانی می‌کند . ارتباط بین علامت دهی ضعیف ملاتونین داخلی و آلزایمر از این دیدگاه حمایت می‌کند که تنظیم ریتم شبانه‌روزی نقشی در رشد بیماری آلزایمر ایفا می‌کند .
" پیدا کردن یک ژن ریسک مشترک برای خستگی ناشی از کار در شیفت کاری کارگران و آلزایمر به طور مستقیم به این معنا نیست که نوبت‌کاری باعث بیماری آلزایمر می‌شود . با این حال , ترکیب استعداد ژنتیکی و سبک زندگی که ریتم شبانه‌روزی را مختل می‌کند می‌تواند خطر بیماری آلزایمر را افزایش دهد . " اس . یکی دیگر از تفاسیر ممکن این است که اختلال در عملکرد مغز با بیماری آلزایمر باعث اختلال در تحمل به شیفت کاری قبل از شروع بیماری می‌شود . "
او یادآوری می‌کند : " اگرچه نتایج ما یک اتصال سطح مولکولی جدید بین تحمل به شیفت کاری و بیماری آلزایمر ابتدایی را نشان می‌دهد , در حال حاضر تنوع ژنتیکی در سطح فردی کم‌ترین تاثیر را دارد و نمی ‌توان از آن برای ارزیابی ریسک یا پیش‌بینی استفاده کرد . "
پژوهش حاضر از نوع توصیفی - همبستگی است . ~~~ جامعه آماری این پژوهش را افراد بالای ۱۸ سال ساکن در شهر اصفهان تشکیل می‌دهند . پیوند را می‌توان در افراد مسن مشاهده کرد , اما نه در افراد جوان‌تر و گروهه‌ای کنترل .
علاوه بر این , شرکت کنندگان تحقیق شامل دانشگاه‌های هلسینکی , شرق فنلاند , نیوکاسل و استنفورد , آزمایشگاه تحقیقاتی مرک , دانشکده پزشکی و موسسه ملی بهداشت از ایالات‌متحده بودند .

منبع سایت علم روز





:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: