روانشناسی
نوشته شده توسط : فهیمه

ویتامین د : دفاع در برابر جنون
منبع :
دانشگاه آدلاید
خلاصه :
تحقیقات جدید نشان داده‌است که ویتامین d ( که عموما ً به عنوان ویتامین آفتابی شناخته می‌شود ) برای محافظت از افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس , بیماری پارکینسون , بیماری آلزایمر یا سایر بیماری‌های مرتبط با مغز بعید است .
تحقیقات جدید دانشمندان جنوب استرالیا نشان داده‌است که ویتامین d ( که عموما ً به عنوان ویتامین آفتابی شناخته می‌شود ) برای محافظت از افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس , بیماری پارکینسون , بیماری آلزایمر یا سایر بیماری‌های مرتبط با مغز بعید است .
یافته‌های این مطالعه که امروزه در مجله علوم اعصاب مرکزی منتشر شده‌است , گزارش داده‌اند که محققان نتوانسته اند شواهد بالینی قوی برای ویتامین d به عنوان یک عامل عصبی حمایتی بیابند .
محقق پیشرو , یک نامزد دکترا در دانشگاه آدلاید , می‌گوید : " کار ما با یک باور رو به رو است که در برخی جاها نشان می‌دهد که سطوح بالاتر ویتامین d می‌تواند تاثیر مثبتی بر سلامت مغز داشته باشد . "
هدف از این مطالعه بررسی نقش ویتامین d در طیف وسیعی از بیماری‌های نورودژنراتیو می‌باشد .
او می‌گوید : " مطالعات گذشته نشان داده‌است که بیماران مبتلا به بیماری‌های نورودژنراتیو , نسبت به اعضای سالم جمعیت , سطوح پایین‌تری از ویتامین d دارند . "
این امر منجر به این فرضیه شد که افزایش سطح ویتامین d , چه از طریق تابش بیشتر و چه با استفاده از مکمل‌های ویتامین d می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد. باور عمومی جامعه این است که این مکمل‌ها می‌توانند خطر توسعه اختلالات مربوط به مغز را کاهش یا پیشرفت آن‌ها را محدود کنند. "
او می‌گوید : " نتایج بررسی عمیق ما و تحلیل تمام ادبیات علمی نشان می‌دهد که این موضوع صادق نیست و شواهدی دال بر حمایت از ویتامین d به عنوان یک عامل محافظت‌کننده در مغز وجود ندارد . "
خانم کری معتقد است که ایده ویتامین d به عنوان یک محافظ عصبی به عنوان یک محافظ عصبی در مقایسه با ارزیابی تمام شواهد بالینی , کشش را به دست آورده‌است .
او توضیح می‌دهد : " تحلیل روش‌شناسی , اندازه نمونه و اثرات روی گروه‌های درمان و کنترل نشان می‌دهد که ارتباط بین ویتامین d و اختلالات مغزی به احتمال زیاد وابسته به رابطه علی مستقیم است . "
" ما نمی‌توانستیم نقش مشخصی را برای محافظت از ویتامین d برای هر یک از بیماری‌های بررسی کنیم . "
مارک آل هاتکینسون , مدیر مرکز تعالی دانشگاه آدلاید در مقیاس نانو و استاد دانشگاه آدلاید در زمینه تحقیق و پژوهش کار کرد .
پروفسور آل هاتکینسون می‌گوید : " این نتیجه مهم است و براساس مرور و تحلیل جامع داده‌های موجود و نشریات علمی مرتبط است . "
ما یک باور عمومی را شکسته که ویتامین d ناشی از تماس آفتاب برای مغز شما خوب است . "
جالب است که آقای هاتکینسون اشاره می‌کند که ممکن است شواهدی وجود داشته باشد که اشعه uv ( قرار گرفتن در معرض نور آفتاب ) می‌تواند بر مغز تاثیر داشته باشد, به روش‌هایی غیر از آن که مربوط به سطوح ویتامین d باشد .
او می‌گوید : " برخی مطالعات اولیه وجود دارند که نشان می‌دهند که مواجهه با اشعه uv می‌تواند تاثیر مثبتی بر برخی بیماری‌های نورولوژیک مانند مولتیپل اسکلروزیس داشته باشد. " " ما شواهد مهمی را ارائه کرده‌ایم که نور uv ممکن است فرآیندهای مولکولی را در مغز تحت‌تاثیر قرار دهد که مطلقا ً هیچ ارتباطی با ویتامین d ندارد . "
آقای هاتکینسون می‌گوید : " ما باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهیم تا بفهمیم چه اتفاقی دارد می‌افتد . "
این ممکن است این باشد که قرار گرفتن در معرض آفتاب معقول و ایمن برای مغز خوب است و عوامل هیجان‌انگیز و جدیدی وجود دارند که ما هنوز شناسایی و اندازه‌گیری کرده‌ایم . "
" متاسفانه , به نظر می‌رسد که ویتامین د اگر چه برای زندگی سالم ضروری است , نمی‌تواند راه‌حل " لوح آفتابی " برای اختلالات مغزی باشد که برخی از آن‌ها فعالانه به دنبال آن بودند . "

منبع سایت علم روز





:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: