روانشناسی
نوشته شده توسط : فهیمه

درمان جنون با امواج شفابخش صدا
کاربرد فراصوت در مغز می‌تواند به درمان بیماران مبتلا به جنون کمک کند
منبع :
دانشگاه توهوکو
خلاصه :
امواج فراصوت بکار رفته در کل مغز , اختلال شناختی در موش‌های مبتلا به بیماری جنون عروقی و آلزایمر را بهبود می‌بخشد . ممکن است این نوع درمان نیز به نفع انسان‌ها باشد .
امواج فراصوت بکار رفته در کل مغز , اختلال شناختی در موش‌های مبتلا به بیماری جنون عروقی و آلزایمر را بهبود می‌بخشد . تحقیقات انجام‌شده توسط دانشمندان دانشگاه توهوکو در ژاپن نشان می‌دهد که این نوع درمان نیز ممکن است به نفع انسان‌ها باشد .
این تیم , به سرپرستی متخصص قلب , کشف کرد که اعمال فراصوت پالسی با شدت پایین به کل مغز موش , تشکیل عروق خونی و بازسازی سلول‌های عصبی را بدون داشتن عوارض جانبی مشخص بهبود می‌بخشد .
این فیزیوتراپی یک فیزیوتراپی غیر تهاجمی است که بدون نیاز به جراحی یا بی‌هوشی می‌تواند به بیماران مسن با ریسک بالا اعمال شود .
جنون در حدود ۵۳ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و در هر سال حدود ۱۰ میلیون مورد جدید رخ می‌دهد . اما در حال حاضر هیچ درمانی برای اختلالات عروقی یا آلزایمر وجود ندارد که شایع‌ترین علت زوال عقل است . همچنین , سلول‌هایی که رگ‌های خونی مغز را پوشش می‌دهند , به طور محکم بسته‌بندی می‌شوند , مانع خونی - مغزی می‌شوند که مانع از عبور مولکول‌های بزرگ از بافت مغز می‌شود . این محدودیت انواع داروها و درمان‌های سلولی برای درمان جنون را محدود می‌کند .
مطالعات قبلی نشان داد که تزریق خون در خوک‌های با ایسکمی میوکارد , شرایطی را که جریان خون را به قلب کاهش می‌دهد , بهبود می‌بخشد . مطالعات دیگر گزارش داده‌اند که تولید پروتئین‌های دخیل در رشد و بقای سلول‌های عصبی علاوه بر نقش در ارتقای باززایی عصب , افزایش می‌یابد . تمرکز بر روی یک ناحیه در مغز به نام هیپوکامپ , که در حافظه نقش دارد , برای بهبود جنون در موش‌ها نیز یافت شده‌است , اما جزئیات چگونگی این نیاز به بررسی کامل‌تر آن بیشتر است .
تیم دانشگاه توهوکو قصد پیدا کردن این نکته را داشت که اگر مغز تمام مغز را به جای فوکوس کردن متمرکز کند در درمان مدل‌های موشی جنون موثر است .
آن‌ها دریافتند که اختلال شناختی در موش‌های دارای شرایطی مشابه جنون عروقی و آلزایمر به طور قابل‌توجهی بهبود یافت وقتی که هر بار سه بار در روز به کل مغز اعمال می‌شد . موش‌های مبتلا به جنون عروقی در روزه‌ای اول , سوم و پنجم پس از عمل جراحی که منبع خون مغز را محدود کرده بودند, درمان را دریافت کردند . موش‌ها با شرایطی که بیماری آلزایمر در انسان را شبیه‌سازی می‌کنند , طی یک دوره سه‌ماهه تحت درمان قرار گرفتند .
در سطح مولکولی ژن‌های مرتبط با سلول‌های پوششی عروق مورد بررسی قرار گرفتند . همچنین , افزایش بیان یک آنزیم دخیل در تشکیل عروق خونی و پروتئینی دخیل در رشد و بقای سلول‌های عصبی وجود داشت .
محققان نتیجه می‌گیرند که مطالعه آن‌ها که به تازگی در مجله تحریک مغزی منتشر شده‌است , اولین مدرک تجربی مبنی بر بهبود اختلالات شناختی بدون اثرات جانبی جدی از طریق افزایش سلول‌های خاص مربوط به آسیب‌شناسی جنون را فراهم می‌کند .
اولین آزمایش‌های بالینی برای ارزیابی اثربخشی و ایمنی عملیات درمانی در حال انجام است .

منبع سایت علم روز





:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: